main logo
2504

Investigație: Cine a primit bani din campania pro-vaccinare

Spoturi distribuite la TV, radio sau online, pliante informative, panouri stradale, articole de presă care să combată mituri și un site cu informații despre numărul celor vaccinați. Așa a încercat Ministerul Sănătății, pe timp de pandemie, să convingă moldovenii să se imunizeze.

Investigație: Cine a primit bani din campania pro-vaccinareFoto: Colaj Știri.md

A reușit asta cu bani luați cu împrumut de la Banca Mondială. În august 2021, a fost lansată și o campanie de informare prin sate, pentru a crește rata de imunizare care era una destul de mică, transmite Știri.md, cu referire la cusens.md.

Jurnaliștii CU SENS au așteptat jumătate de an și chiar i-au acționat în judecată pe cei de la Sănătate ca să spună cum au fost cheltuiți banii și în buzunarul cui au ajuns. 

Deși, în plină pandemie, au fost organizate mai multe campanii de informare a populației, din documentele obținute de la Ministerul Sănătății, sursa citată a aflat că instituția a gestionat, inclusiv financiar, doar un singur proiect, denumit „Răspuns de urgență la Covid-19 în Republica Moldova”. Acesta avea și un buget pentru activități de informare și sensibilizare a populației de 300 de mii de euro sau circa 6 milioane de lei. Grosul banilor, peste 2,4 milioane de lei, au ajuns într-un singur buzunar, al Asociației Obștești Centrul Strategii și Politici de Sănătate, și au fost cheltuiți pentru a convinge, în special, oamenii de la sate, să se imunizeze contra noului tip de virus. 

Chiar dacă ONG-ul, condus de Inga Pasecinic, a fost fondat acum 20 de ani, timp în care a implementat proiecte în domeniul sănătății, nu are o pagină web oficială și nu există date publice despre membrii echipei, rapoarte de activitate sau sursele de finanțare. 

Centrul Strategii și Politici de Sănătate nu este singura entitate juridică care a încasat bani de la Ministerul Sănătății, fără să treacă printr-o procedură de licitație publică. 

Alte spoturi video, care au costat Ministerul peste 13 mii de euro, echivalentul a circa 260 de mii de lei, au fost realizate de firma Begobs SRL. Unele amintesc despre măsurile de protecție contra noului Coronavirus, altele promovează necesitatea vaccinării. Eroii video-urilor sunt profesorii, sportivi sau medici din prima linie.

Iar firma Adonius-Lux SRL, a primit 5.000 de euro pentru  crearea site-ului Vaccinare.gov.md. Ambele companii, Begobs SRL și Adonius-Lux SRL, sunt deținute și administrate de omul de afaceri, Nicu Pleșca. Platforma Viber a Ministerului Sănătății a fost creată tot de el. Pleșca ne spune că acestea nu sunt singurele contracte cu statul.

O altă companie IT, Nahaba Grup SRL, a fost contractată direct și a primit circa 550 de euro pentru actualizarea site-ului Ministerului Sănătății. Doar în cazul unui singur contract, în valoare de 4.800 de euro, Ministerul a analizat mai multe oferte și a ales compania care a oferit prețul cel mai mic. Este vorba de Ziarul de Gardă care a realizat cinci investigații jurnalistice ce combat miturile despre vaccinare.

Din martie 2021, de când a fost dat startul campaniei de vaccinare anti-Covid-19 în Republica Moldova și până în prezent, puțin peste un milion de persoane și-au administrat serul cu schema completă, adică de două ori, ceea ce reprezintă circa o treime din populația țării.  

Vezi întregul articol pe CU SENS.

Spune-ne opinia ta

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării