main logo
1508

Șalaru: „Rusia ne-a impus neutralitatea și tot ea o încalcă”

- Dle ministru, vreau să începem discuția noastră cu perioada în care Dvs. erați ministrul Transporturilor. Știu că ați stabilit atunci un parteneriat cu România privind modernizarea trenurilor. Cum s-au derulat evenimentele?

Șalaru: „Rusia ne-a impus neutralitatea și tot ea o încalcă”Șalaru: „Rusia ne-a impus neutralitatea și tot ea o încalcă”

Anatol Șalaru: Discuțiile le-au purta specialiștii de la Calea Ferată a Moldovei (CFM), eu le-am fixat sarcina să modernizeze trenurile, deoarece cei de la Calea Ferată veneau săptămânal la mine cu cereri de majorare a prețurilor la bilete. Și atunci le-am spus că, dacă vor să majoreze prețurile, e cazul să ofere servicii de calitate. Trenurile vechi de 30 și ceva de ani nu aveau nici aer condiționat, nici încălzire, cu scaune vechi, din lemn. Erau într-o stare foarte proastă atât cosmetic, cât și tehnic și la capitolul confort. 


- Era vorba de renovarea tuturor trenurilor?

Anatol Șalaru: Doar  trenurile vechi, care circulau pe teritoriul Republicii Moldova, pe curse interne. 

- Cum a reacționat România la demararea proiectului?

Anatol Șalaru: Atunci am cerut de la CFM să examineze posibilitatea înlocuirii lor cu unele trenuri noi, ori să le repare și să le modernizeze pe cele vechi. Au fost expediate oferte la toate uzinele producătoare din zonă, pe care le cunoșteau specialiștii, și au primit răspuns că cea mai ieftină garnitură de tren costă 5 mln. 800 de mii de euro și mai mult. În privința modernizării, unii modernizau numai salonul, scaunele, dar nu și motoarele și restul. Alții au cerut ani de zile pentru reproiectare și, până la urmă, cea mai bună ofertă a venit din România, de la Remar Pașcani, care s-a angajat să proiecteze, să modernizeze și să asambleze un tren nou din vechiturile care circulau la un preț accesibil. 

- Să le cârpească?

Anatol Șalaru: Nu, conform unui studiu al producătorului de trenuri din Ungaria, a fost schimbat peste 70 le sută din acest tren. Practic, din trenul vechi a rămas numai rama și elemente din carcasa trenului, care au fost și ele reparate. Asta pentru că există regula că un tren poate fi modernizat și nu are nevoie de omologare dacă nu se atinge șasiul și sistemul de frânare. În acest caz, a fost instalat un sistem de frânare nou, iar șasiul a fost reparat, devenind și el nou. Elementele putrede au fost înlocuite cu unele noi. În rest, tot ce este pe acest tren este de producție europeană. Am mers și eu în vizită cu bloggerii la Pașcani la uzină și ei toți căutau în depozitul de piese inscripția „Made in China”. Doar că toate erau produse în Germania, Italia, Suedia, Franța, Austria și acest tren a fost dotat cu tot ce este mai bun. Inclusiv motoarele Volvo Euro 6, care nu existau nici la automobile. Trenurile renovate de România au bucurat pasagerii, dar au fost sabotate de angajații CFM.

- Deci, Dvs. vă aparține meritul renovării a câte trenuri?

Anatol Șalaru: Șase trenuri. Am călătorit cu ele, am cerut să fie asigurate condiții, ca cetățenii noștri să nu simtă nicio diferență, cu excepția vitezei, față de trenurile din Europa. Vorbesc de viteză, pentru că ea este limitată, la 160 km/h, din cauza infrastructurii proaste pe care o avem la CFM. Pentru prima dată, trenurile noastre erau dotate cu WiFI, televizoare, fotolii foarte confortabile.

- Și vagoane pentru fumători?

Anatol Șalaru: Nu, exclus. Trenul are senzori de fum, diferite sisteme de siguranță, se poate opri chiar și motorul. Cunoaștem cazul când un tren a luat foc. Până la urmă, s-a demonstrat că nu era vina producătorului, ci era vorba de o eroare umană. Ai noștri mai fură motorină și au oprit un generator, iar al doilea a fost suprasolicitat. Chiar și primul tren, când a sosit, în primele luni mașiniștii noștri treceau la consum de motorină până la 200 de litri de motorină pe oră, iar când a venit un control de la Volvo, s-a constatat că un tren consumă maxim până la 75 de litri, aproape de trei ori mai puțin decât un tren vechi. 

- Niciunul nu s-a defectat?

Anatol Șalaru: Trenurile sunt sub garanție și, în cazul în care se defectează, vine producătorul și le repară. Cei de la CFM au sabotat aceste trenuri, din cauză că la trenurile vechi se puteau trece la pierderi foarte multe, inclusiv ulei, piese de schimb, motorină, consumul nu putea fi monitorizat. Anual, CFM cumpăra de 3-4 mln. de euro utilaje pentru acele vechituri. A început un proces de sabotaj drastic. La un motor nu au schimbat uleiul, parcurgând cu cel vechi 84 mii km, ceea ce este categoric interzis. Producătorii de la Pașcani mi-au arătat că au expediat mai mult de 20 de e-mailuri către CFM ca să schimbe uleiul, oferindu-se chiar ei să o facă. 
Și atunci motorul a ieșit din funcțiune, din cauza nerespectării regulilor de mentenanță. Producătorul Volvo a refuzat să schimbe pe garanție acest motor, deoarece nu s-a asigurat deservirea necesară. Partea română, din propria inițiativă, a adus un motor nou, suportând cheltuielile. 

- Sunt sau nu satisfăcuți pasagerii de noii uriași de pe șine?

Anatol Șalaru: Pasagerii sunt mai mult decât încântați, puteți merge și discuta cu ei. Pentru prima dată în R. Moldova, am făcut rampă pentru persoanele cu dizabilități. WC-urile sunt confortabile și amenajate. Mulți nici acasă nu dispun de astfel de condiții. Atunci când au scos trenurile, lumea s-a revoltat că, din cauza politicii, încearcă să pedepsească pasagerii.

- Dar care a fost motivul scoaterii trenurilor din circulație?

Anatol Șalaru: După ce a ars trenul la Strășeni, s-a luat decizia ca, până nu se clarifică detaliat care e situația cu aceste trenuri, să fie scoase din circulație. Au căutat diferite motive să ne acuze pe noi, liberalii, că nu am fost competenți, că nu am știut să reparăm niște trenuri. Până la urmă, nu a fost depistat nici un defect, trenurile au fost repuse în circulație. CFM a testat primul tren vreme de șase luni de zile. După testarea efectuată împreună cu partenerii români, i s-a dat undă verde pe teritoriul Republicii Moldova. În plus, atunci când a fost proiectat și construit trenul, toată lista de componente tehnice a fost aprobată de specialiștii de la CFM, inclusiv prețurile. Noile trenuri sunt dotate cu trei sisteme de securitate și trei trepte de avertizare. În momentul în care în sala motoarelor temperatura trece de 80 de grade, se aprinde un beculeț. Și mecanicul, și personalul trebuie să intre imediat în gardă. În cazul în care temperatura continuă să crească, se declanșează alarma și trenul trebuie oprit imediat. A treia etapă este când trenul începe să vorbească și calculatorul îți spune exact ce trebuie să faci. Când a ars trenul de care vorbim, nici mecanicul, nici personalul nu au întreprins nimic. Trebuiau să apese doar un singur buton. Problema e că cei care au fost puși să conducă acest tren nici nu au fost pregătiți, au fost numiți la întâmplare. Instrucțiunile erau în română și nu au fost… înțelese.

- Adică, ar trebui să treacă niște cursuri de instruire?

Anatol Șalaru: Partea română a oferit aceste cursuri gratuit și a pregătit mulți specialiști, dar după plecarea mea de la Transport nu au mai fost delegate persoane pentru instruire. Cei care au fost puși nici măcar nu au citit manualul de utilizare și nici nu știau ce să facă. 

-Pentru că erau în română, probabil.

Anatol Șalaru: Și ei nici măcar nu cunoșteau limba română. Dar era foarte simplu să apeși un singur buton. În Transnistria, apare zilnic tehnică militară nouă.

- Dle ministru, ați devenit foarte mediatizat, pornind de la declarația că R. Moldova se află în pragul dispariției ca stat. 

Anatol Șalaru: Statul există, dar este supus unor pericole foarte mari și unor amenințări  iminente, iar unii au interpretat total diferit declarațiile mele. Alții chiar au vrut ca lumea să înțeleagă altceva din spusele mele. 

- Cum de se întâmplă că doar miniștrii Apărării fac astfel de declarații? Și predecesorul Dvs., Viorel Cibotaru, afirma că R. Moldova este un cazinou în care se trișează deschis. Cine intră aici, iese gol-goluț. Și Dvs. ați afirmat că, din cauza instabilității la capitolul securitate, am putea ajunge captivii caracatiței rusești. 

Anatol Șalaru: Într-o anumită măsură, chiar suntem captivi, prin prezența armatei ruse în Transnistria. Deși suntem stat neutru, care presupune multe lucruri, neutralitatea noastră nu a fost recunoscută de nicio structură internațională și de nicio țară. Ne-a fost impusă de Rusia, care nu respectă acest statut. Neutralitate înseamnă să nu ai niciun fel de pretenții față de nimeni și să respecți toate frontierele, să nu faci parte din blocuri militare, să nu susții pe nimeni, dar, în același timp, avem armată de ocupație pe teritoriul nostru. 

- Este vorba de acel armistițiu semnat între Snegur și Elțin? El nu poate fi anulat, modificat, completat? 

Anatol Șalaru: Nu poate fi anulat, pentru că este în vigoare și aplicat. Situația de azi este consecința acestui armistițiu. Noi ne-am retras din Tighina, am cedat teritorii, am capitulat atunci. Cei care l-au semnat sunt, pur și simplu, trădători. Îmi pare rău că spun asta, dar unii care s-au declarat eroi atunci sunt niște trădători. Cei care au luptat au fost trădați de clasa politică de atunci, de conducerea țării care, atunci când a mers la Moscova și a servit șampanie cu Elțin și Smirnov, ne-a vândut. Am fost vânduți atunci. 

- Nici măcar nu poate fi supus  votului acest armistițiu?

Anatol Șalaru: Snegur a avut împuterniciri și l-a semnat.

- Și e pentru toată viața?

Anatol Șalaru: Da. Nu putem schimba ce a semnat Snegur, dar putem schimba situația de astăzi. Putem să ne impunem, să cerem de la Rusia să își retragă armata. Nu am făcut acest lucru. Nicio autoritate de la noi nu s-a impus, nici un Guvern nu a pus piciorul în prag. Singurul care a făcut-o a fost Mihai Ghimpu, când a fost președinte interimar. Au făcut-o partidele politice, dar nu Guvernul. Am mers întotdeauna cu ideea să nu-i supărăm pe ruși și acum am avut o indicație de la cineva că, haideți, poate negociem cu statutul armatei ruse din Transnistria, că poate câștigăm ceva. 
„După declarație, primesc mesaje că voi fi împușcat”

- Vi s-a făcut cu degetul când ați venit cu declarația de pomină? Ați fost intimidat?

Anatol Șalaru: De partenerii noștri de Alianță, nu, cu excepția mesajelor pe care le primesc de la unii că voi fi împușcat, nimicit, călcat în picioare. Asta înseamnă că îmi fac datoria bine. Și comuniștii, care au făcut plângeri la Procuratură. Apoi, din când în când, unii ies și fac declarații că sunt veterinar și conduc Armata Națională. 

-Păi, sunteți veterinar sau ginecolog?

Anatol Șalaru: Ha, ha! Nici una, nici alta, dar știți că îmi pare rău că nu sunt veterinar. Uneori, când văd grădina zoologică din ograda lui Voronin, ei au nevoie de un veterinar bun. 

- Dle ministru, aveți mașină de serviciu?

Anatol Șalaru: Am. 

-Ați fost, probabil, nu o singură dată la NATO.

Anatol Șalaru: Chiar nu am fost niciodată. 

- Să vă deschid niște paranteze: în timp ce miniștrii noștri se plimbă prin capitală cu mașini bune, oficialii NATO vin la muncă cu biciclete sau motociclete. De ce nu ați vrea să dați un exemplu, dacă tot vreți integrarea în NATO și UE, și să veniți la serviciu cu o bicicletă?

Anatol Șalaru: În primul rând, nu am permis pentru motocicletă și nu o am. În al doilea rând, locuiesc prea departe ca să mă deplasez cu bicicleta. În Chișinău, nu există condiții pentru bicicliști. Nu am mers pe bicicletă de 40 de ani.

- Dar mersul pe bicicletă nu se uită.

Anatol Șalaru: O să încerc. Dar nu este o soluție. În toate țările, ministrul Apărării are alt statut decât restul Cabinetului de Miniștri. El este o persoană protejată, pentru că este supus anumitor riscuri. Eu nu pot merge patru ore să vin și să plec de la muncă, orașul este foarte aglomerat. 

-Ideea era diferența de mentalitate…

Anatol Șalaru: Și de infrastructură. Și eu am fost în Elveția și pentru ei nu este o problemă să meargă jumătate de oră cu bicicleta, pentru că e vorba de orașe civilizate. La mașina de serviciu nu pot renunța, nu pot veni la ședința de Guvern cu bicicleta. Oricum, eu o folosesc strict în interes de serviciu. Sâmbătă sau duminică mă deplasez cu mașina personală. 

-La Bruxelles, dle ministru, se anunța de la tribune că NATO nu ne ia în serios. De ce credeți că ar trebui să asculte ce spunem noi?

Anatol Șalaru: Pentru că noi putem juca un rol foarte important în NATO, în securitatea regională. De la Marea Baltică până la Marea Neagră există o verigă slabă, și asta este R. Moldova. NATO a asigurat securitatea pe frontiera de Est, cu excepția Republicii Moldova, unde există probleme. Iar noi putem fi un furnizor de securitate, de stabilitate în această zonă și, când vorbim de Alianța Nord-Atlantică, nu suntem doar consumatori.

-Ce fel de furnizori de securitate, dacă avem trupe rusești pe teritoriul statului?

Anatol Șalaru: Tocmai de aceea avem nevoie de modernizarea Armatei Naționale și să schimbăm concepția și atitudinea cetățenilor față de Ministerul Apărării și a securității Republicii Moldova și cea de apărare. Până acum, acest minister a fost tratat ca o cenușăreasă – să stea acolo la marginea orașului și să tacă. Le dăm de mâncare și salarii și ar fi bine să nu scoată o vorbă. Eu am fixat niște probleme. Am vrut să sensibilizez societatea. Orice stat își evaluează riscurile. În R. Moldova, riscurile vin din partea Transnistriei. Armata Rusă de aici își consolidează capacitățile de luptă. Anul acesta au avut loc zeci de aplicații militare ale Armatei Ruse din rmn și ale transnistrenilor. Și-au modernizat tehnica blindată, armamentul, au apărut arme noi, au construit arme noi. Au adus din Rusia lansatoare de rachete de tip GRAD. 

-Ar trebui să ne sperie?

Anatol Șalaru: Ar trebui să ne îngrijoreze, pentru că ei se pregătesc de luptă, au capacitate de luptă mai mare decât noi. În plus, bugetul Transnistriei pentru armată este cel puțin de două ori mai mare decât al nostru. Oficial, bugetul este de 17 mln. de dolari, dar neoficial, fiecare militar are salariu din Rusia. Armamentul și munițiile le depășesc ca număr și cantitate pe ale noastre.  Mulți militari ruși, după ce SIS-ul a reacționat dur la traversarea hotarului cu R. Moldova de către aceștia, încearcă să pătrundă ca turiști, deghizați, dar sunt depistați și trimiși înapoi. E o problemă pentru ei și încearcă să ne invite la Moscova, să negocieze și să discute despre statutul trupelor rusești din Transnistria, dar ele nu au niciun statut. Nu am parafat niciun acord despre statutul lor. Ele se află ilegal dincolo de Nistru. Ministerul Apărării nu poate negocia acest lucru cu ministerul de resort din Rusia, acest lucru fiind de competența statului. Noi nu suntem stat agresor, nu avem de gând să atacăm Transnistria, ce caută ei acolo? Am mers pe calea negocierilor. Acest conflict trebuie soluționat pe cale pașnică. De când a fost blocat accesul militarilor, Federația Rusă oferă cetățenie transnistrenilor și îi angajează în trupele lor militare. Cu salarii mari, cu facilități.

-Vorbeați despre modernizarea Armatei Naționale. Cum este posibil acest lucru, de vreme ce miniștrii din acest fotoliu se schimbă aproape trimestrial?

Anatol Șalaru: Că miniștrii vin și pleacă, nu este o problemă. Mai grav ar fi să se schimbe direcția pe care o poate lua un alt guvern pro-est. Asta ar fi problema cea mai serioasă – un guvern care să recunoască Transnistria, să legifereze prezența Armatei Ruse acolo. 

- Din declarațiile Dvs. reiese că NATO ar trebui să ne curteze?

Anatol Șalaru: Este o necesitate reciprocă aderarea la această instituție politico-militară. În cazul dat, ambele părți trebuie să își dorească acest lucru. Noi nu așteptăm pomană. NATO nu ne va lua în serios atât timp cât nu vom dori să aderăm. S-a schimbat situația geopolitică, devenim importanți în această zonă. Noi riscăm să rămânem singurul factor destabilizator în această zonă, pentru că Ucraina, încet-încet, grație negocierilor la timp, își soluționează problemele. Are și o armată mult mai puternică decât era acum un an și ceva, a știut să se consolideze în interior. Cei de centru-dreapta au câștigat toate alegerile, inclusiv locale. Dacă, acum doi ani, în Ucraina doar 30 la sută din populație era pentru integrare în NATO, astăzi numărul lor este de 50-70 la sută.

- S-a dus și o campanie de mediatizare. Pe când la noi…

Anatol Șalaru: La noi nu s-a făcut acest lucru. Lumea noastră crede că NATO înseamnă să vină o armata străină aici și să lupte cu Rusia, ceea ce nu este adevărat. NATO înseamnă că noi suntem capabili să ne apărăm, prin consolidare, prin finanțări de proiecte, care vor conduce la modernizarea Armatei Naționale. Însă trebuie să treacă printr-un proces de reformare, e cazul să reevaluăm pericolele și capacitatea de a face față acestor pericole și cea de a finanța Armata. 

- Aveți susținerea României în intențiile Dvs.?

Anatol Șalaru: Și a României, și a întregii Europe, și a SUA. Fără sprijinul Americii, nu am fi făcut față. Numai anul acesta am primit ajutor de peste 11 mln. de dolari – echipament de telecomunicații, mașini speciale, chiar și stofe pentru uniforme. Urmează să primim mai mult de 100 de mașini blindate pentru necesitățile Armatei Naționale. Militarii noștri se află permanent la studii în State. 

- V-ar plăcea să mai rămâneți în această funcție?

Anatol Șalaru: Bineînțeles, eu am ales acest minister. Vine o vârstă în viața unui politician când trebuie să valorifice tot ce a învățat. Ceea ce vreau să fac eu e să pregătesc Armata Națională pentru a fi interoperabilă cu armatele NATO și, în câțiva ani, să arate exact ca ele. E nevoie de o reformă, inclusiv legislativă, și în momentul în care politicienii noștri vor ajunge la concluzia că NATO este unica soluție pentru securitatea Republicii Moldova, atunci să fim gata pentru acest lucru. Armata Națională trebuie să meargă cu un pas înaintea politicienilor. Chiar și militarii ruși în rezervă îmi spun că NATO este singura soluție. Armata face parte din elitele societății și trebuie să fim foarte bine pregătiți.


Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării